Menu Luk

Angst

Angst er en følelse – ligesom glæde, sorg og vrede – er det. Men føler vi angst i sammenhænge, hvor det ikke er begrundet eller nødvendigt, taler vi om sygelige tilstande, som i værste fald kan hæmme vores liv. Nogle gange har folk lidt af angst siden barndommen, og måske har de aldrig fået den nødvendige hjælp.

Denne gruppe, kan være noget sværere at behandle, end dem der får angst i voksenlivet, som følge af en stresstilstand eller en depression, og i bedste fald modtager hjælp med det samme.

Med psykoterapi eller kognitiv terapi er angst ofte afhjulpet, eller i bedste fald mindsket betydeligt. Angst er nemlig styret af negative tankemønstre, som vi alle kan lære at omprogrammere. Det vil sige, at har du en gang oplevet et angstanfald i en given situation, vil du fremover reelt kunne udvikle angst, inden den samme situation gentager sig. Typisk vil du ubevidst tænke: ”Åh nej, bare jeg nu ikke får angst”.

Denne tanke er medvirkende til at aktivere øget sympaticusaktivitet i dit autonome nervesystem. Pulsen stiger, dit hjerte begynder at banke hurtigere, du kan begynde at svede, få uvirkelighedsfølelse, svimmelhed osv. Lærer du at styre tanken, kan du undgå angstanfald. Man kan i stedet tænke: ” Jeg kan godt klare at gå i supermarked, jeg har de fornødne ressourcer”.

Der findes mange gode bøger på markedet om selvhjælp til angstramte, og mange psykologer og terapeuter tilbyder specielle kurser målrettet diverse angstproblematikker. De fleste angstramte har brug for hjælp af en kyndig person, for at lære tankemønstrene ordentligt at kende. Det er ikke lært på et weekendkursus, men kræver noget tid, tålmodighed og dagligt arbejde. At ændre ens tankemønstre og skabe nye veje i hjernen – er muligt – men langsommeligt.